Menu

lauantai 22. kesäkuuta 2013

Kuiva(ja aika ajoin märkä)harjoittelua

Tällä setillä olisi vajaa neljätonnia pystyttävä ehyenä ja suht kivuttomasti ajaa.
Päätin ottaa ottaa asiaksi käyä hieman kokeilee että kuin raskasta se on, ja missä on lisää tekemistä. Torstaina sain tarakan maalattua ja haaveilin että juhannuksen aikana pitää pakata kamat perään ja lähtä baanalle...

Torstai
Pääsinhän tuota työpaikalta kotia päin melkein 600m ennen kuin duke päätti laueta puuilon pihalle. Pyörää ei saanut pysähtymään kun kytkin ei irroittanut. Pikaisen panikoinnin ja puhelun jälkeen nilkutin pyörän väkisin Mikon katokseen ja purkaminen alkoi.

Muutama minuutti myöhemmin rikkinäinen kytkimen työsylinerin mäntähän sieltä löytyi. Kuten arvata saattaa juhannusaattona klo 17 ei välttämättä ole paras aika alkaa kaivaa tämän kokosesta kylästä tommosta osaa, varsinkaan kun KTM:n edustus löytyy Moto24:stä.... Huolimatta siitä että ko. firman olisi pitänyt olla tänään normaalisti klo 18 auki, niin pojat nyt oli kumminki päättäny lyyä ovet kiinni jo klo 17.... Sillälailla saatana.

Onneksi kaikissa meissä sen verran oli macgyverin vikaa että pikaliima ja kuumailmapuhallin ymmärrettiin ottaa apuun :) siinä aikansa vuorotellen liimaillen ja puhallellen, jollain luojan lykyllä saatiin mäntä vielä ehjättyä hetkeksi!

Ei muutako itse asiaan!



Perjantai/lauantai

Tämmönen oli kokoonpano viikonlopun reissuajossa, noin 400km tuli ajettua tuolla pikaliimalla korjatulla männällä. Ei kehannut kovin kaukana käydä.
Lähinnä piti päästä testaamaan mistä kohin telineet repeää kun siihen n. 20kg laitetaan painoa päälle ja ryskätään kunnolla. Viitisen kiloa latoin tavaraa per sivulaukku, noin saman verran tuohon Jannelta saatuun IXS:n tankkilaukkuun jonka köytin liinalla tuohon selän taakse ja neljä litraa nestettä kanisteriin. Yllättävän kevyt ja todella vakaa oli duke silti ajaa vaikka nuinkin korkealla oli paljon painoa. Tankkilaukku oli juuri sopivasti selän takana että pysty nojaamaan ja rennosti selkä suorana ajaa. Kaikki pysty ehjänä eikä mitään ongelmia ilmennyt. Välillä tuli testattua helvetinmoista kaatosadettakin ja laukut piti suojattuna vettä kivasti.
Paljon puhuttanut Superduken keskikulutus tällä otannalla oli vähintäänkin yllättävä 6,44l / 100km. noin 90% tuosta on matka-ajoa 60-80km/h lätkällä sallitulla nopeudella 4-6 vaihteella. Hieman kaupunkiajoa, kymmenkunta ohitusta ja rajua kiihytystä.
ps. kyllähän keulii herkästi ;)

perjantai 21. kesäkuuta 2013

Mansesterin hullun mietteitä

Mä olen se tämän tourin toiseksi epävarmin lähtijä (Jessen jälkeen). Pitäis ajaa 6200km ympäri eurooppaa ensin (http://goo.gl/maps/aUW98 jotain tollasta) ja sitten päälle tämä touri. Kokemusta pitkistä reissuista kyllä löytyy ja pyöräkin on matkantekoon sopiva lehmä. Kapuloita rattaisiin heittää aikataulu, tekee todella tiukkaa ehtiä Norjaan silloin kuin Tour de WTF starttais.. Nojoo, ja oman osansa kyllä myös kuskin edellisistä vuosista huomattavasti heikentynyt fyysinen kunto.

Pyörähän tosiaan on tuo kuvan Kawa ZZR 1400, varustettuna hyvin pitkälti matkantekoon, kaksi Kapan kovaa sivulaukkua á 33l ja Bags-Connectionin 21l (laajennettavissa siis 21l asti) tankkilaukku riittävät todistetusti reiluun kahden viikon reissuunkin.Ja toki varustukseen kuuluu ketjurasvari jolla saa sotkettua jokapaikan, varsinkin kun se otti ja hajosi tässä just keväällä.. Myös TomTom Riderille löytyy teline ja sähköt, jotta eksymisestä voisi syyttää huonoa navia.

Eipä tässä, sen näkee sitten lähempänä miten käy. Mielelläni lähden mukaan jos kelit ovat kohdallaan (tuo kuva on muuten otettu Oslossa, ja +31 lämmöissä) ja vaan ehdin. Toisaalta jos 7pv ennuste lupaa pelkkää vesisadetta ja en ehdi levähtää edes hetkeä Oslossa niin voi olla vähän tiukassa. Hienoa maisemaa ja tietä Etelä-Norjasta kuitenkin löytyy ja en epäle hetkeäkään etteikö tästäkin reissusta tulisi ikimuistoinen, kävi miten kävi.



torstai 20. kesäkuuta 2013

Reissuvarustuksen suunnittelua



Kun alkuasetelma on tämä, ei oo mikään ihan hirvittävän helppo saada mukaan puolta elämää mitä nyt kymmenen päivän reissulla aikuinen mies tarvii mukaan. Pikkutytöstä asti tullu ajeltua reppu selässä derpillä mutta nyt se ei ollut vaihtoehto, eli jotain piti keksiä. Ja mehän keksitään!


Ei muutako katteet pois ja suunnittelemaan....
Tommosen säkin patentoin lompsalle, naville ja luurille. Kaikki pitäs mahtua kerralla sisään ja voi vedenpitävässä tilassa pitää laturissa samalla.


Muutama tunti suunnittelua, tulipillejä, kemppiä ja sutkimustaa myöhemmin... Imo tulos ihan ok. Alempana in action!

Tuohon kun päälle heittää vielä Mikon tilaaman 35l putkikassin poikittain nii luulis olevan sitä kuljetuskapasiteettia. Tai ainakin edullista, nimittäin noin 15e tuli telineille hintaa (+5e tuning-bensakanisteri).

Toniki ihastu nii kovasti tarakkaan että yks ilta hitsailtiin sillekki samanmoinen hieman parempi versio.

tiistai 18. kesäkuuta 2013

Norjan tourille valmistautumista!

Noniin! Tässäpä se sitten menee omakin blogineitsyys. Kevät talvella joku porukasta heitti ilmoille idean että  lähdettäisiin moottoripyörillä Etelä-Norjaan. Eipä tuota kauaa tarvinnut miettiä osallistumista, suin päin mukaan vaan. Rakas ystäväni KELA koitti pistää kapuloita rattaisiin 2300 euron opintotukien takaisin perintälaskulla vuodelta 2011, mutta pieleen meni! Edelleen ollaan tourille lähdössä. Pyöränä mulla on varmaan koko porukasta "eniten" touring pyörä, eli K8 Hayabusa. Mittarissa nyt n. 37tkm.


Lyhkästä tourinkia ( Oulu-Kajaani ja Oulu-Pudasjärvi ) oon ajellu ihan vaan tavallinen dakinen reppu selässä, mutta nyt kun oltaisiin lähdössä viikon reissulle niin kuljetuskapasiteettiä oli saatava lisää. Niimpä tuli hommattua paljon kehuja saanut ko. pyörään soveltuva SW-Motechin laukkuteline ja sille kaveriksi 39L Givin takalaukku. Suhteellisen edullisesti ko. setin sain kiitos Tori.fi:n ja busanistit.org foorumin aktiivisen porukan, tuli koko setti maksamaan 120€.


Teline itsessään on todella jämy ja istui busaan kuin nakutettu. Hetken asentelun jälkeen olin aivan varma ettei mukana tullutta laukun sovitelevyä voi saada telineeseen kiinni ilman reilumpaa modaamista, mutta niin se vaan tovin pyörittelyn jälkeen löysi paikansa ja kiinnittyi ihan alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Eihän se kaunis ole mutta, kylläpä vaan kemoraan lähtiessä sai kehuja hieman kateellisilta vaikuttaneilta KTM miehiltä reppuineen!

  

Yksinään tuon laukun 39L kapasiteetti ei vielä viikon Norjan reissulle mielestäni riitä vaikkakin melko hyvin se vetää tavaraa järkevästi pakattuna. Aluksi ajattelin hommata selkään vielä Kriega 25 tai Kriega 30 selkärepun, mutta ajamisen mukavuun ilman selkäreppua vei voiton ja tilasin parin muun Oulun poijjaan kanssa Bags Connectionin veden pitävän putkikassin, josta Mikko aiemmin jo kirjoittelikin. Vajaa kuukausi enää WTF Tourin starttiin! Seuraavaksi matkavalmisteluiden listalla olisi pyörän huoltoa. Luultavasti ketjut ja rattaat menee vaihtoon ja muutakin pientä huoltoa on varmasti luvassa, mutta niistä myöhemmin.


sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Mikon status

Moro vaan. Eläissäni en ole blogiin kirjoittanut vaikka tekstiä on tullut tuotettua erinäisiin paikkoihin uskomaton määrä, useimmiten nimimerkin mjtee, takaa. Tosiaan Norjaan tarkoitus lähteä ja vielä siihen päähän maata, että kurjuus on Oulusta katsoen maksimoitu tuolla yli 600km alkuetapilla Turkuun. Pyörä on minulla tourinkiin loistavasti soveltuva supermoto, jonka 10cm leveä kakkosnelonen tuntuu varmasti upealta koko reissun.




Pyörän suhteen mietintää aiheuttaa lähinnä takarengas. Siinä on jo nyt kuukautta ennen starttia selvää kanttia keskellä ja paineilla täytyy pelata, että se 3600km reissun menee. Vaihtehtona kuluttaa jokin halpisrengas reissulla ja laittaa tuo nykyinen takaisin reissun jälkeen. Ai niin - en ole vaihtamassa pyörää reissun alla tahi myymässä sen jälkeen kuten joka muu nulikka tuntuu tekevän...

Tavaran kantoon on apuvälineenä 30l vedenpitävä reppu, joka oli testissä jo yli 8kg painolla Oulu - Veteli - Oulu aiemmin kesällä. Tuntuu vain paikallaan raskaalta, ajossa menee huomaamatta. En silti suosittele tätä reppua muuten kuin edullisen hintansa vuoksi - olkainsysteemit kiristyksineen eivät ole helpoimmasta päästä vaan muistuttavat normaalia rinkkaa. Irtoremmejä piti esim teipata. Moottoripyöräkäytössä saisi pukeminenkin olla helpompaa kuten Kriegassa.


Kaveriksi reppu tarvi lisätilaa, joksi päätettiin tilata porukalla R.M Heinolta 4kpl Bags Connectionin putkikassia á 65e posteineen. Valitettavasti toimittaja pisti jännitystä ilmaan ilmoittamalla, että kassia saadaan vasta 2-3 viikon sisällä. Tiettävästi kassi on sama kuin KTM:n powerparts-kassi.

Touri lähestyy, mitään ei tapahdu.


Enää 29 päivää Tourin alkuun ja pikkuhiljaa pitäisi kamaa alkaa kasaamaan infernaalista ajosuoritetta varten. Pyörä on luonnollisesti myös myynnissä, siltä varalta että joku ostaisi. Ei tällä kuitenkaan niin hirveesti huvittais ajella 2700km viikossa. No, kiertoon lähtee viimeistään reissun jälkeen.

Tässä pieni yleiskatsaus reitistä. Suunnitelma erittäin ilmava ja tulee muuttumaan huonon sään tai pyörien (Kotarien) hajoamisten vuoksi. En myöskään ole täysin luottavainen Ducatien ominaisuuksista vesisateessa. Ja sehän on varma, että tuolla reissulla sataa.



Omalta osalta ainoa ostos reissua varten on ollut Jofaman pienempi perälaukku. Tilavuus 42 litraa, lämpösuojattu pohja, muutama remmi ja vedenpitävä sisäpussi. Hintaa oli Vantaan Bikeworldissa 79e ja oli sopivasti viiminen kappale mitä löytyi hyllystä. Istuu hyvin kotkan perseeseen ja repun kans varmaan  ihan onnistunut duo.

Toinen tärkeä ostos mitä listalta löytyy on uudet kumit. Tai kai tälläkin takasella vielä yhen tourin kävis pyörähtään.



Muutenhan tuo peli tuntuis olevan ihan iskussa. Takavilkut vois ehkä vaihtaa parempiin, mutta muuten saa kelevata.


Kelipäivitys 1, hyvältä näyttää Tukholma - Lillehammer etappia ajatellen keli. Nämä ennusteet on absoluuttinen totuus, eikä tule muuttumaan.

    Tukholma 14.-15.7.                                          Lillehammer 14.-15.7.
     


Norjaan!

Ennoo vielä kirjotellu mitään tänne blogiin mutta avataampa tätäki hommaa vähän... Tuo otsikko ei varmasti hirviästi asiaa avaa monelle mutta siitä saattaa äkkinäisempi arvata että Norja on kyseessä.


Aikasempina pyörinä ollu nipullinen kyykkyjä (GSX-R,  pari Firebladea) jne paskaa mutta nyt ajelen -06 vuosimallin SuperDukella. Viime viikolla tuli ostettua tommonen kilometrejä lasissa noin 30 000 ja niistä oon itte ajanu noin 300 enkä hetkeäkään oo katunu ostosta! Seuraavana päivänä se piti osiksi purkaa ja tehä mieluista. refer to http://luikki.1g.fi/blog/43/Superduken+p%C3%A4ivityst%C3%A4+mieluisaksi/



Tourinkikäyttöön tää varmaa tämmösenään sopii helvetin huonosti. Katotaan että minkälaista tarakkaa joudun tuoho hitsaamaan että tavarat saadaan kulkee mukana. Mikko tilas mulle ton saman laukun mistä se ylempänä mainostaa, että ainakin se ja selkäreppu tulee olee mukana.


Homman nimi tiivistettynä; kaksitoista toinen toistaan tyhmempää jätkää ympäri Suomen kerääntyy Suomen paskimpaan kaupunkiin odottelemaan laivaa Tukholmaan. Alla on 10 kpl maailman epäluottavimpia moottoripyöriä mitä ei edes hulluimmissa unissaan halua käyttää tourinkiin. Noin 3500km Norjaa odottaa... what can possibly go wrong..?