keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

Kun lähtöpäivään on alle 7 vrk on hyvä aika aloittaa päristimen valmistelu koitosta varten. Mitään suurta ei ollut tarkoitus tehdä, vain muutamia parannuksia jo valmiiksi itävaltalais-insinöörien lähes täydelliseksi suunnittelemaan laitteeseen.
Ajatuksena oli seuraavat asiat:

  • Touring pleksi
  • 12v virran ulosotto
  • Tankkilaukun sovittelu
  • Takapussukan sovittelu
  • Suojateipit laukkujen hiertämistä vastaan
Ajattelin touringpleksin lisäävän hieman ajomukavuutta, ja ehkä suojaavan edestä tulevalta vedeltä. Nykyisellään keulasta ilma virtaa suoraan kypärän alle aiheuttaen ilman pyörimisen kypärän sisällä. Kun ajoviimaan sekoitetaan vettä hiekkaa ja ties mitä paskaa, ei se ole enää järin viihdyttävää.
Ylöjärven motokeitaalta sai asialliseen hintaan hommattua tuollaisen touringpleksin, ja koska kyse on aidosta KTM(tm) osasta asennus paikalleenkin onnistui lähinnä hönkäisemällä. Pienenä miinuksena mainittakoon ajovalon heijastuminen pleksin sisäpinnan kautta silmille, mutta tämän sai korjattua mustalla superlonin palasella mittariston ja pleksin väliin. Ulkonäköseikoista voi olla montaa mieltä, mutta eipä tuo ilmankaan pleksiä mikään vuoden muotoilupalkintoehdokas ollut.



KTM on suuressa viisaudessaan jättänyt maskin taakse valmiiksi kaksi 10A 12v lähtöä, toinen suoraan akulta ja toinen virtalukon takaa, joten virran ulosotto on kohtuullisen helppo toteuttaa. Syöttöä varten ajattelin ensin normaalia bilteman tupakansytytinröörisysteemiä tankoon, mutta totesin tämän pienen sovittelun jälkeen liian moloksi systeemiksi.
Vastaus probleemaan löytyi oman työpaikan hyllystä, teollisuudessa yleisesti käytetyt M12 anturikaapelit. Tämmöisessä kaapelissa on 4 liitintä ja johdinta, joista kukin kestää 4A, joten parittamalla saadaan sen 8A teoreettinen kesto. Täten ei navigaattorin ja kännykän kulutuksen pitäisi saada johtoja savuamaan. Anturikaapelista ja parista abikosta rakentui hyvin sivistynyt virtarööri, joka on vieläpä taatusti vettä sietävä. 





Löysin vielä tuommoisen nätin korkin, jolla liitännät ovat suojattuja silloinkin kun liittimelle ei ole tarvetta. Kuvassa näkyy myös ebaysta hommattu 7 punnan navigaattoriteline, toivottavasti kestää.












Tankkilaukkuna toimii vanhahko givi, jonka tilavuudesta ei ole mitään tietoa, 20-30l veikkaan. Laukkuun ontarkoitus tunkea lähinnä sadepuku ja matkalla välttämättömästi tarvittavat romut, jotta se pysyisi miellyttävän matalana.Tankkilaukun paikalleen sitominen tuottaa päänvaivaa lähinnä tankkauksien osalta, sillä laukku olisi mukava saada kätevästi pois tieltä. Empiiristen kokeiden mukaan edestä kiinnitykseen riittää että remmit kiertävät rungon alta, takaremmien pitäessä huolen että laukku pysyy keskellä tukevasti. Remmien kiinnityksessä mielestäni karabiinit ovat loistavia, nopeita irrottaa, taatusti kestäviä ja kutistesukalla suojattuna eivät edes naarmuta runkoa.





Laukun takaremmien kiinnityksessä jouduin käyttämään narua apuna,sillä karabiinien kita ei riitä kotarin massiivisille runkoputkille. Loppujenlopuksi naru voi olla hyväkin tuossa välissä, mutta tämä nähdään vasta kun saadaan vähän kilometrejä taakse.

Mielenkiintoista nähdä mitkä näistä patenteista pettävät ja kuinka monen kilometrin jälkeen. Kaiken kaikkiaan tässä kokonaisuudessa epäluotettavin komponentti taitaa löytyä nahkapuvun sisäpuolelta.

- Iiro

0 kommenttia:

Lähetä kommentti